_____
Hallå alla pedalare!
Veckans brev innehåller information om Pedalens öppettider, påskäggsjakt, syjunta med FIOOL, Valborg, utvärderingsenkät, vad händer i KAROLIN och Palmens spalt.
1. Pedalens öppettider
I morgon mellan 12-13 är det Findus och Förstärkaren som sitter på kontoret. Passa på att titta förbi och införskaffa lite nya märken att pryda ovven med, eller ta en välförtjänt paus i plugget!
2. Påskäggsjakt
Den 12/4 anordnar FIOOL en påskäggsjakt på campus! Ledtrådarna till var påskäggen finns kommer att släppas klockan 10:00 och jakten fortgår tills samtliga ägg är hittade. För att vi ska veta om äggen är funna får du gärna skicka en bild på dig själv/gruppen tillsammans med ägget till Pedals Instagram. Se mer information i evenemanget på Pedals Facebooksida. Lycka till!!
3. Syjunta med FIOOL
Kan det vara så att du har ett antal märken som längtar efter att få sin plats på ovven? Måndagen den 25/4 klockan 18:00 bjuder FIOOL in till en kväll med god gemenskap och möjlighet att sy/limma fast märken och ge sin overall lite kärlek. Syjuntan tar plats i H-huset, sal 1412.
4. Valborg
Valborg närmar sig med stormsteg och kommer självklart att bjuda på en massa kul. PEDAL kommer, likt många andra föreningar, att hänga på Amfium mellan den 28/4-30-4. Kom och umgås med oss!
5. Enkät
Utbildningsansvariga i PEDAL har gjort en utvärderingsenkät för att synliggöra positiva och negativa aspekter inom lärarutbildningarna vid Linnéuniversitetet samt hur dessa kan förbättras eller ändras. Utvärderingen är anonym och kom ihåg att ni alltid kan kontakta utbildningsansvariga i PEDAL om ni behöver extra stöd angående något i er utbildning som ni inte är nöjda med. Enkäten förväntas ta ca 3-5 minuter. Klicka in på länken och delge dina synpunkter på din utbildning: https://docs.google.com/…/1FAIpQLSc…/viewform…
6. Vad händer i KAROLIN?
KAROLIN är Pedals systerförening i Kalmar. Som medlem i PEDAL är du automatiskt även medlem i KAROLIN och vice versa. I april har KAROLIN följande event inplanerade:
-Pubrunda med SPIIK 27/4
7. Palmens spalt
Hur föredrar du att läsa? Läser du helst lite mer old school i fysiskt pappersformat, eller har du hoppat på tekniktåget och läser via datorn, plattan eller mobilen? Kanske varierar det beroende på om det rör sig om skön- eller facklitteratur dessutom! Oavsett vad man föredrar kan det vara bra att veta att våra läsupplevelser blir annorlunda till följd av vilket format läsningen sker via.
Den läsning som ofta görs i samband med vardaglig botanisering på intranätet och i diverse appar där det även figurerar länkar, filmklipp och bilder, skiljer sig många gånger åt från mer traditionell läsning. Men det är inte enbart hyperlänkar och bilder som gör läsning på skärm annorlunda. Skärmläsning av exempelvis kurslitteratur skiljer sig åt jämfört med om man läser i traditionellt pappersformat. Fokus i veckans spalt ligger på det sistnämnda: hur läsning av kurslitteratur på skärm och i pappersformat skiljer sig åt vid texter utan länkar, filmklipp et cetera.
När vi läser på skärmar tenderar vi att läsa snabbare och mer ytligt. Det kan självfallet ha sina fördelar när det gäller att skumläsa och få en överblick över innehållet (vi alla har nog stött på detta i samband med tentaplugg). Dock blir det problematiskt i de fall då vi behöver mer djupgående förståelse och överskattar vår förmåga att ta till oss det som läses på skärmen mer grundligt. Ett sätt att åtgärda detta är att stanna upp och reflektera mer över det lästa och att skriva ner sina reflektioner.
Det kan även vara värt att beakta att läsning via skärm lätt leder till ögontrötthet eller huvudvärk i större utsträckning än vid läsning i pappersformat. Därför kan det behövas fler pauser än om man läser i pappersformat. Det kan vara en god idé att med jämna mellanrum fästa blicken på punkter längre bort än skärmen för att ge ögonen en chans att återhämta sig
Att läsa via en skärm innebär också större svårigheter med att ha kontroll och en bra översikt över materialet. Det är exempelvis mer komplicerat att orientera sig i stoffet, även om det kanske finns sidnumrering, eftersom vi inte kan bläddra i materialet på samma sätt som i fysiska verk. Texter tenderar också att bli mer lika varandra på skärm och därmed svårare att särskilja. Det kan i sin tur bidra till att det blir svårare för oss att minnas innehållet, eftersom vi har färre associationer och riktmärken att knyta innehållet till samt att det blir svårare för oss att lägga ihop hur texterna förhåller sig till varandra. Kanske kan du skriva ner innehållsförteckningen med tillhörande sidnummer och ha bredvid för att på så sätt få en klarare överblick över materialet!
Med det sagt syftar inte denna spalt till att nedvärdera skärmläsning; det har självklart flertalet fördelar, inte minst att all litteratur kan finnas att tillgå i en och samma apparat! Dock kan det vara bra att uppmärksamma att det krävs lite andra strategier för att lyckas tillgodogöra sig innehållet när man läser via en skärm, jämfört med om läsningen sker på ett mer traditionellt vis. För ytterligare information och fler råd för hur det går att tackla svårigheterna med skärmläsning tipsar jag om följande text, som dessutom utgör källan till veckans spalt: https://www.campusonline.lu.se/…/nar-du-laser…
Veckans lästips går i andan av en allt mer teknologiserad värld: Klara och solen av Kazuo Ishiguro. Här får läsaren ta del av en värld där teknik får allt större plats och social interaktion människor emellan minskar.
Kram på er!
/Palmen